Half-way: time for the roadtrip! - Reisverslag uit Davis, Verenigde Staten van Tom Hollemans - WaarBenJij.nu Half-way: time for the roadtrip! - Reisverslag uit Davis, Verenigde Staten van Tom Hollemans - WaarBenJij.nu

Half-way: time for the roadtrip!

Blijf op de hoogte en volg Tom

08 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Davis

Het is inmiddels weer een tijd geleden dat ik mijn laatste update gepost heb, dus hier weer een verhaal met mijn activiteiten in en rond het altijd zonnige Davis voordat ik een maand aan het reizen ga.

De stage gaat goed. Zoals ik verteld heb, ben ik de eerste twee maanden vooral op Russel Ranch bezig geweest met het helpen bij verschillende onderzoeken. De laatste weken was er echter niet veel nieuws meer te doen en leren dus ben ik meer op de universiteit aan het werk gegaan. Ik heb een verslag gemaakt over duurzame landbouw met minder grondbewerking met data die nooit verwerkt was. Het onderwerp vind ik erg interessant maar een verslag maken is niet mijn favoriete bezigheid. Dataverwerking is opzich nog niet zo heel erg, maar de statistiek… Ellende! Maar ja, heb er wel wat van geleerd en het was wetenschappelijker werk dan ik op het veld had gedaan, en dat hoort er ook bij (helaas). Het heeft me nogmaals duidelijk gemaakt dat ik later toch echt geen onderzoeker ga worden. Het voordeel van het werken achter de computer is dat het niet zo uitputtend is, aangezien het hier elke dag tussen de 30 en 40 graden is en je dus beter binnen kan zijn. Het werken in de zon op het open veld vreet echt energie. Het was dus een mooie afwisseling van het veldwerk, maar ik hoop in september toch wel weer wat metingen op het veld te kunnen doen, ook omdat het dan waarschijnlijk weer wat koeler wordt.

Ook ben ik afgelopen vrijdag op een excursie geweest naar Five Points, een onderzoeksstation 3 uur ten zuiden van Davis. Dit was erg interessant. Hier onderzoeken ze het effect van verschillende grondbewerkingen en bodembedekkers. We hebben een tomatenboer bezocht, een rondleiding op het proefstation gehad, veel taco’s als lunch gegeten en de dag afgesloten met een verhaal van een onderzoeker die de effecten van bodemverzouting onderzoekt en hier een oplossing voor had. Helaas kon ik dit verhaal niet helemaal volgen. Twee weken geleden was ik al bij een boer geweest die alles met minimale grondbewerking doet en grotendeels zonder irrigatie. Best wonderbaarlijk met het warme en droge klimaat hier in de zomer. Ik heb in de drie maanden die ik hier nu ben nog geen regen gezien en heb begrepen dat het in Nederland wel anders is….

De stage gaat dus allemaal wel goed, een goede afwisseling van excursies, veldwerk en het wetenschappelijke gedeelte (dat er nou eenmaal bij hoort). Hoe het in september en oktober gaat lopen weet ik nog niet, er wordt namelijk niet zoveel vooruit gepland. Dit wordt waarschijnlijk na mijn vakantie wel duidelijker.

’s Avonds ga ik zo vaak mogelijk op pad, maar Davis is in de zomermaanden best rustig. De meeste (inter)nationale studenten zijn naar huis, dus in de kroegen is het rustig. Op dinsdagen is het film-night, met alle films voor maar $5,-. Prima dus. Aan het eind van de week ga ik vaak met een vaste groep wat kroegen langs, te beginnen met een speciaalbier in de Beershoppe (de Vlaamsche reus van Davis), waarna er vaak een soort mini-kroegentochtje gehouden wordt. Echt laat wordt het nooit, want alles gaat hier om half 2 al dicht. Voor een echt feestje kun je dus beter naar een huisfeest. Afgelopen woensdag hebben we er bij ons thuis een gegeven, omdat de huiseigenaar toch op vakantie. Ideaal dus! Feest was geslaagd met mensen tot 1 uur in het zwembad. Iedereen had drank en/of eten bij, dus ook daaraan geen gebrek. Op wat klachten van de buren na erg geslaagd en voor herhaling vatbaar! We hadden op Independence Day (4 juli) al een feest gegeven en dat was ons zo goed bevallen dat we het nog een keer over wilden doen. Met bier, een barbecue en een zwembad in de achtertuin heb je al snel een leuk feestje

In de weekenden probeer ik er altijd op uit te trekken, om zo veel mogelijk van Californië te kunnen zien. Begin juli ben ik naar Lake Tahoe geweest. Een erg mooi meer van 500 meter diep op de grens van Californië en Nevada. Het hele meer ligt ver boven zeeniveau en is omgeven door berglandschap (deels met sneeuw jaarrond!). Het water was superhelder en verkoelend… Dus een ideaal dagje uit om de warmte van Davis te ontwijken.

De zaterdag van het weekend daarna ben ik voor de tweede keer naar Point Reyes geweest, ten noorden van San Fransisco. Hier heb ik met mijn begeleider en een groep met haar vrienden gepicknickt, gefrisbeed en gezwommen in een meer midden in het berglandschap om haar verjaardag te vieren. Lekker relaxt en genieten. Ook heb ik hier nog een extra hike gedaan: de waterval-route. Erg indrukwekkend! Langs de waterval naar beneden geklommen en een lange strandwandeling gemaakt langs de grote oceaan. Het was er wel frisjes, maar dat was juist lekker. Zondags ben ik naar de State Fair van Californië geweest. Er was van alles te koop, vooral veel eten, ook waren er paardenshows, tentoonstellingen van dieren en planten, een kermis en nog veel meer. Erg leuk omdat het allemaal vooral typisch Amerikaans was.

De zondag van het weekend daarop zijn we naar de University Falls in Quintette gereden, dat was na de Redwood-bomen het meest indrukwekkende wat ik hier tot zover heb gezien! Het zijn natuurlijke glijbanen van rotsen in de rivier. De rotsen zijn superglad en vrij steil, met na iedere rots een pooltje (mini-zwembad in de rivier). Er waren vier ‘glijbanen’ achter elkaar, echt genieten! Na glijden en wat biertjes weer terug gehiked, aangezien je eerst een hike van 1 uur moest maken om hier te komen. Het is nergens aangegeven dat deze ‘natural waterslides’ er zijn, het is een soort geheim wat wij gelukkig via-via te weten waren gekomen, ik had dit nooit willen missen! Het was er dan ook niet druk met z’n 50 mensen en het was een ideale combinatie van actie en ongelofelijke natuur.

Afgelopen weekend zijn we met z’n achten gaan kamperen in Mendocino. Op zaterdag hebben we vier wijnproeverijen gedaan op weg naar de camping. Him en Abhi wisten precies waar we naartoe moesten, dus aan goede wijnen geen gebrek omdat dit echte wijnkenners zijn. Ik ben wijn veel meer gaan waarderen en het zowaar nog lekker gaan vinden Zaterdag bij aankomst op de camping nog een kleine strandwandeling gemaakt, waarbij we herten en zeehonden hebben gezien. Ook al zijn zeehonden saaie beesten, toch leuk om ze te spotten! ’s Avonds hebben we avondeten gemaakt en hebben we bij het vuur gezeten. Zondag zijn we naar de vuurtoren van Mendocino gereden en hebben we de stad Mendocino bezocht; een toeristisch stadje aan zee. Op de terugreis naar Davis hebben nog twee wijnproeverijen gedaan om het weekend goed af te sluiten.
Ook zijn we gaan raften op de American River en heb ik met Roger gekayaked in Winters (15 min van Davis). Vooral het raften was een goede afwisseling door de actie, al had het van mij nog wel wat wilder gemogen.. Het was super, maar de waterslides waren spannender…

Ik ben vast veel vergeten, maar er is dus genoeg te zien en beleven in de weekenden in en rondom Davis. Ik vermaak me wel! Aankomend weekend begin in aan de roadtrip van 2500 mile door Californië, Arizona, Nevada en Utah met Leonie die ik donderdag aankomt. Hier heb ik echt superveel zin in! We hebben een Chevrolet Malibu uit 2000 gekocht waarmee we de trip willen gaan maken, kan echt niet wachten! Foto’s en het verslag hiervan hoop ik begin september met jullie te kunnen delen! De overige foto’s staan al op facebook, omdat ik niet van schrijven hou probeer ik jullie met foto’s op de hoogte te houden:P

Groeten,
Tom

  • 08 Augustus 2012 - 12:27

    Katinka:

    Ha Tom!
    Een zwembad is altijd goed. (Staat bij ons op het dakterras ook weer vanaf vanavond haha!)
    En wijn lekker vinden, nog beter! Goedzo ;)

    Zo te lezen heb je het wel naar je zin. Veel plezier komende maand en geniet ervan!!
    Groetjes Katinka

  • 12 Augustus 2012 - 13:18

    Sonny:

    Hee tom, nog steeds goed naar je zin zo te lezen. Veel plezier met rondreizen en zie je volgende verhaal wel weer tegemoet...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

.

Actief sinds 06 Mei 2012
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 5648

Voorgaande reizen:

04 Mei 2012 - 01 November 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: